09-07-2020

Benut komende weken voor reinigen aardappelbewaarschuren

“Telers, benut de komende weken om aardappelbewaarschuren, -kisten en –transportbanden te reinigen van resten chloorprofam.” Dat advies geven organisaties van de aardappelketen. Nu de schuren vrijwel allemaal leeg zijn, het weer warmer wordt en het meeste werk op het land achter de rug is, is het tijd om deze reinigingsklus op te pakken.

Medio april presenteerde de BO-Taskforce Kiemremming een informatiepakket over reinigen van bewaarschuren. Dit omvat een handleiding, een grafische weergave met nadruk op de ‘hotspots’, een checklist en een handleiding voor controle naderhand. Leden van de Taskforce (LTO Nederland, NAV, VAVI en NAO) verspreidden de documenten onder telers en besteden er aandacht aan, met onder meer online voorlichtingsbijeenkomsten. Hetzelfde gebeurde door sectororganisaties in omringende landen. De reinigingsaanpak is EU-breed verankerd. Alle circa 15.000 bewaarcellen in de EU worden op eenzelfde wijze aangepakt.

Praktische tips
Een groot aantal telers is al begonnen met de reiniging. Dat resulteert in praktische tips via (social) media, zoals gebruik van zelfrijdende of verticale veegmachines, gebruik van zonlicht of grondige reinigingsmethodes. Naast het schoonvegen en borstelen van materiaal, is het raadzaam veelvuldig te luchten. Zeker bij warmer weer helpt het ook om kisten, ventilatoren, transportbanden, luiken en beluchtingskanalen in de zon te plaatsen.

Pakket online beschikbaar
Het informatiepakket is online beschikbaar
. De documenten geven inzicht in nu beschikbare kennis. Europese organisaties uit de aardappelketen stelden het pakket samen, op basis van onderzoek in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Grondige reiniging is vereist, na het besluit van de Europese Commissie om de toelating van chloorprofam niet te verlengen. In schuren en op materialen waar de kiemremmer eerder is gebruikt, kunnen resten zorgen voor kruisbesmetting van nieuwe oogst aardappelen in de schuur. Dit najaar besluit de Europese Commissie daarom over een tijdelijke MRL. Het is verder een groot probleem dat een goede alternatieve kiemremming voor de verre export nog ontbreekt.